sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Iivaaraa ja yritys kuvata kuukkeli.

Marken ottama kuva erakosta Iivaaran huipulla.

Olen suunnitellut jo vuosikausia pidempää kelkkareissua. Normaalistihan ajelen kelkalla latuja ja metsästä puita. Vien vieraita laavulle tai menen sinne itse istuskelemaan. Kävin jo syksyllä ostamassa Kuusamon moottorikelkkareitit -kartan. Olen sitä aina välillä silmäillyt ja todennut, että kelkka pitää heittää auton peräkärryyn ja siitä sitten lähteä reitille. Pari päivää sitten katson uudestaan ja totesin, että jos ajan jäätä pitkin muutaman kilometrin, niin pääsen kiinni reitistöön. Tuumasta toimeksi.

Perjantaina aloin katselemaan säätiedotusta ja totesin, että sunnuntaina olisi oikea aika. Viime yönä kuitenkin oli todella kipeä olo ja nukuin huonosti. Kolmelta heräsin kurkkukipuun ja tulin tupaan keittämään teetä. Sain kuitenkin uudestaan unenpäästä kiinni ja nukuin kuuteen saakka. Heräsin terveenä ja tarmoa täynnä. Marketta tuli tupaan seitsemän maissa ja rauhallisen aamupalan jälkeen lähdimme matkaan. Tarkoituksena kiertää Iivaara.

Aurinko paistoi ja pakkasta oli kymmenen astetta. Eilen satoi uutta lunta kymmenen senttiä. Todella mukavaa oli ajella ensin pitkin järven selkää ja sitten metsän siimeksessä läpi soiden. Pysähtelimme välillä ja sammutin kelkan. Annoimme auringon paistaa kasvoihin ja nautimme hiljaisuudesta. Ensimmäinen pysähdys oli Iivaaran eräkartanolla, joka on vaaran juurella oleva kahvila. Kahvilassa ei ole sähköä, mutta siellä on aina tuoretta tarjottavaa ja hyvää kahvia. Hintataso on myös tosi edullinen. Joimme kahvit ja tuoreet munkit. Kuulimme siellä, että kelkalla pääsee melkein Iivaaran huipulle asti.

Ajoimme huipulle ja katselimme maisemia. Otettiin kuvia ja palattiin sitten alas autiotuvalle, jonka pihalla olevalla nuotiolla söimme eväät. Paikalle tuli myös kuukkeli. Päätin kuvata kuukkelia ja laittelin leivän muruja aurinkoiselle paikalle. Kohta paikalle tuli kaikkiaan kolme lintua. Otin yli kaksisataa kuvaa ja yritin saada lentokuvan. Tosi vaikeaa oli. Sain kyllä kuvia jossa siivet ovat levällään ja voi olla että aurinkokin paistaa siipiin, mutta terävyys puuttuu. Osittain teknisesti hyvä kuva jää vajaaksi sillä, että lintu on näkyvissä vain osittain. Kun kotona katsoin kuvia, niin kutakuinkin onnistuneita on vain muutamia. Tähän laitan neljä kuvaa.

Tämän tyyppisiä oksalla istuvia kuvista on suurin osa.

Tästä pidän, koska lintu katsoo suoraan kameraan ja on vihaisen näköinen.

Tästä löysin enkelin siivet ja hulahula- hameen.

Lennossa

Takaisin ajelimme lämpenevästä päivästä nautiskellen. Joukamojärvellä näimme miehiä vetämässä nuottaa. Marketta ajoi kelkkaa ehkä kymmenen kilometriä kokonaismatkasta jota kertyi 107, 5 kilometriä. Hieno reissu kaikkinensa. Naama on nyt vähän palanut ja olo on uupunut.

Marketta kelkan puikoissa

Nuotanvetäjiä Joukamojärvellä

Kuukkelikuvat on otettu Nikon 7000D:llä. Putki on Sigma 70-200 1:2.8 . Muut kuvat on Canonin Power Shotilla otettuja. Kuvia on rajattu uudelleen, mutta valoja ja värejä ei ole säädetty.